Podle evropské normy od 12.10., podle české, která je trošku přísnější, od 1.10., platí v Evropské unii nové značení motorových paliv.
Základní informace je možno získat zde: Nové symboly motorových paliv – informace pro spotřebitele
Podstatné je, že
- stávající názvy paliv, na které si spotřebitelé dávno zvykli, se nemění
- symboly tedy nejsou změnou, ale pouze doplňkem stávajícího značení
- stejné symboly jako na palivových stojanech čerpacích stanic naleznou spotřebitelé i pod víčkem palivové nádrže svého (nového) vozu
- platí, že symbol ve voze se musí se symbolem na stojanu zcela shodovat, spotřebitel tedy nemusí řešit žádné podíly biosložek a podobně
- pro spotřebitele je důležité, pokud nebude schopen identifikovat správné palivo podle obchodního názvu a pokud má starší vůz, který ještě není vybaven příslušným značením pod víčkem nádrže, zapamatovat si: benzín = kolečko; nafta = čtvereček. A čím menší číslovka, tím menší podíl biosložky v palivu
- písmenka „B“ v označení nafty a „E“ v označení benzínu mohou být pro českého spotřebitele trochu matoucí. Vycházejí z označení názvu nejrozšířenější biosložky (biodiesel, ethanol), která je do paliva přimíchávána
B0 (E0) neexistuje
Značení paliv vychází z technických norem. Základní technická norma pro motorovou naftu (EN590) připouští až 7% biosložky – a stále je to „motorová nafta“. Proto palivo s označením B7 může obsahovat od nuly do sedmi procen biopříměsi. A stejně tak automobil, který má púod víčkem nádrže značení B7 je schopen spalovat naftu s podílem až 7% biosložky. Technická norma je totiž předpisem, který vzniká za spolupráce odborníků z rafinérského a automobilového průmyslu. Je závazná jak pro petrolejáře – ti podle ní musí vyrábět palivo, tak pro motoráře – ti ví, jaké parametry má a bude mít palivo, pro které staví motor. Auta, která by vyžadovala „čistou“ naftu se tak hodně dlouhou dobu nevyrábějí.
Podobná situace je s benzínem. „Základní“ benzín je ten, který má (podle EN228) označení E5 a obsahuje nula až pět procent bioethanolu. Tento benzín mohou používat všechna auta. Benzín E10 (obsahující až 10% bioethanolu) už mohou spalovat auta pro toto palivo upravená (což je většina vozidel mladších 15ti let). S tímto benzínem se zatím čeští spotřebitelé doma nesetkají, v Německu a některých dalších zemích se však už prodává.
Jednotné / nejednotné značení
Záměrem zavedení palivových štítků bylo, mimo jiné, zjednodušení života motoristům, kteří tankují v cizojazyčné zemi. Tento záměr však zatím nevychází zcela podle přání Evropské komise. Ačkoli označení výdejních stojanů štítky není nijak komplikovanou záležitostí a na jeho provedení byly 2 roky času, některé země zatím označeno nemají. Například sousední Německo dosud ani nepřeložilo evropskou techniockou normu, podle které se značení provádí. V jiných zemích (například v Belgii) se vedou dlouhé diskuse o „autorských právech“ za grafické symboly, kterými jsou stojany označeny…