Vozy LPG se podpory nedočkaly

Senát dnes po dlouhé rozpravě podpořil novelu zákona o pozemních komunikacích, která mimo jiné přináší výhody (levnější dálniční známku) pro vozidla užívající některé typy paliv.
Stejně jako Poslanecká sněmovna, ani Senát ale nenašel odvahu novelu odmítnout, ačkoli k selektivní podpoře vybraných paliv vede zcela iracionální argumentace

– příjmy z dálničních známek jsou příjmem Státního fondu dopravní infrastruktury a tedy zcela  jednoznačně slouží k údržbě a výstavbě komunikací. Není tedy logické, aby využívání některého typu paliva vedlo ke slevě nebo odpuštění poplatku. Komunikace užívají všechny vozy stejně. V rozpravě v Senátu jasně zaznělo, že případné motivační slevy pro ekologicky šetrnější vozy mají být řešeny jinak, nikoli slevou z poplatku placeného za opotřebení komunikace

– argumentace, která vedla k podpoře stlačeného zemního plynu (CNG) a naopak k vyloučení LPG  byla až komická. Ministerstvo dopravy uznává, že obě vozidla mají srovnatelný emisní dopad. Přesto – CNG si zaslouží slevu, protože vozidel je málo a potřebují podporu. Naopak, vozidel LPG je příliš mnoho a pro státní rozpočet by byla jejich podpora moc drahá. Ke zvýhodnění tedy dochází nikoli proto, že by některá vozidla byla čistší než jiná, ale proto, že jedněch je málo a jiných naopak moc

– mimochodem je otázkou, pro koho bude přiznaná 500,- Kč sleva (v případě CNG) nebo 1500 Kč (v případě elektromobilů) motivovat ke koupi nového vozu v ceně kolem 500.000 Kč (respektive přes 1 milion Kč u elektromobilu)

– a pro doplnění – Ministerstvo dopravy argumentovalo propadem výnosu SFDI při případné slevě poskytnuté vozům LPG ve výši 400 milionů Kč. Že je to číslo zcela vymyšlené (a pravděpodobně sloužící k tomu, aby byli poslanci a senátoři při případné podpoře LPG “umravněni”), lze doložit z jednoduchého výpoču. Podle údajů Ministerstva dopravy je v Česku 230.000 vozů na LPG. Sleva, která jim měla být poskytnuta (a která je poskytnuta vozům CNG) je 500 Kč/rok. Jedná se tedy maximálně o 115 milionů ročně (230 tisíc vozů krát 500 korun za rok). V reálu to bude mezi 60 až 80 miliony, protože vozů LPG je dle kvalifikovaného odhadu České asociace LPG asi 170.000 (přesnou evidencí stát překvapivě nedisponuje), řada majitelů LPG vozů dálnice vůbec nevyužívá a naopak, pro část z těch, kteří dnes dálniční známku nekupují, bude sleva motivační proto, aby si ji koupili