Kontroly ČOI se zaměřily na zaokrouhlování prodejní ceny pohonných hmot

V posledních dnech se objevily případy, kdy byl provozovatel čerpací stanice pokutován za špatné zaokrouhlení prodejní ceny pohonné hmoty. Pokutovány byly jak větší sítě, tak soukromé čerpací stanice. Česká obchodní inspekce provozovatele nijak „nešetří“, za  „chybu“ ve výši 50 haléřů udělila v nám detailněji známém případě pokutu 10.000 Kč.

A otázkou je, jestli jde skutečně o chybu, výrobci stojanu, řídícího systému a konečně i Českého metrologického institutu se shodují spíše v tom, že čerpací stanice postupovala správně a zákazník poškozen nebyl.

Vyjádření Českého metrologického institutu je k dispozici zde:

ČMI k indikaci ceny PHM na výdejních stojanech

 

 

 

Jde o to, že zaokrouhlení prodejní ceny se děje ve dvou krocích.

Nejprve je přesně vypočtená cena (výpočet je přesný na desetinu haléře) zaokrouhlena na celé padesátihaléře (jak je stanoveno zákonem). Přesně takto zaokrouhlenou cenu vidí zákazník jak na stojanu, tak na displeji prodejní pokladny.

Pokud by zákazník platil platební kartou, bude mu přesně tato částka zaúčtována.

Ale ve chvíli, kdy se zákazník rozhodne platit hotově, provede se další zaokrouhlení na celé koruny (opět v souladu se zákonem).

Logicky se tak stane, že v prvém kroku je vypočtená cena 100,41  zaokrouhlena na 100,50 a v druhém na 101,00.  Pokud bychom však zaokrouhlovali jen jednou, byla by cena po zaokrouhlení 100, 00. 

To by však znamenalo, že po rozhodnutí zákazníka, že bude platiti hotově, musel být proveden znovu celý výpočet (ten se v případě čerpací stanice odehrává dokonce ve stojanu, nikoli v řídícím systému)

 

 

Related Posts